Peder og Erik vant årets matchplay lag!

Av: Marianne Haugland  |  Publisert: 28. september 2022  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Årets nyvinning fra turneringskomiteen var Matchplay lag. Var det noe gøy? Er det noe vi bør fortsette med? Les hva deltakerne sa.

"Det var gøy å se at vi kunne vinne, selv om vi hadde høyere handicap."
"Matchplay får fokus bort fra slag. Det gjør liksom ikke noe om det går ordentlig dårlig på noen av hullene. Du kan fremdeles vinne."
"Kult å være to på laget - så deler man på opp- og nedturer."

Peder og Erik til topps!
32 spillere startet i mai. Det ble 16 lag og etter første runde før sommeren sto det igjen 8 lag. Før august var omme var de blitt 4 lag. Finalen og bronsefinalen ble spilt i løpet av september og til slutt sto vi igjen med ett lag helt på toppen. Gratulerer til Peder Kvam og Erik Hansen! Sølvet gikk til Petter Lund og Per Lohne. Bronsefinalen ble vunnet av Anita Grelland og Tore Eriksen. Den sure fjerdeplassen - men bedre enn alle de andre som ikke kom så langt - tok Espen Langvik-Hansen og Patrick Sten-Bjørkli.

Jevne matcher
Alle matchene ble spilt med fullt handicap. Les mer om hvordan vi spilte her. De fleste matchene bevarte spenningen til det bare var ett eller to hull igjen. En match måtte sågar spille videre på hull 19 før det hele var avgjort. Se alle resultatene her.

Gruppespill i 2023?
Denne turneringen var fin på flere måter: Det var fint å kunne spille når det passet, bare 4 spillere måtte avtale med hverandre hvilken tid de skulle spille. Det var også bra å være et tomannslag, og slippe å dra lasset helt alene. I tillegg var det fint å spille noe annet enn slagspill. Matchspill skaper en annen nerve i spillet. Turneringskomiteen vurderer om dette skal gjentas i 2023, men kanskje åpne for mange flere lag og innlede med gruppespill, før finalerundene.

Turneringskomiteen trenger deg
Det skjer ikke av seg selv. Det vet alle som har vært engasjert i frivillig arbeid. Turneringskomiteen har holdt på i mange år. Noen kommer og noen forsvinner ut igjen. Fra 2023 trenger vi flere nye inkl. ny leder, da både Hans Christian og Marianne gir seg. Det vil bli gitt opplæring i hvordan man setter opp turneringer, men det er mye frihet i å velge turneringsprogram - både spilleformer og tidspunkter - i tråd med klubbens mål og i samarbeid med baneselskapet. Klikk her og send melding om at du kan være interessert i å bidra i turneringskomiteen.