Lag-NM 2024 Herrer oppsummering

Av: Robert Farstad  |  Publisert: 29. juli 2024  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Lag-NM 2. divisjon ble spilt i år på Østmarka golfklubb 20. og 21. juli i år. Vi var 5 stk. utøvere fra Soon GK som deltok; Robert Farstad (kaptein), Sander Utakleiv, Kim Hording, Thomas Fosback og Mikael Sagvik.
Banen på Østmarka fremstod som meget fin og godt preppet før lag-NM helge og været var helt nydelig. Baneansvarlig mente greenene skulle ligge på behagelige 9 på stimpmeteret, og alt i alt så føler jeg det stemmer sånn passelig godt. Greenene ble litt raskere utpå dagen, men det er jo naturlig at det skjer.

Vi spilte en innspillsrunde på fredagen før, hvor vi følte at vi lærte mye om banen, hellingene på greenen og pin-plasseringene til helgen ble testet ut.
Front-9 på denne banen er en skogsbane, og her er det absolutt viktig å holde seg i fairway for å score bra. Back-9 er mere parkbane og her kan man virkelig slå seg løs med driveren.

Lørdag var satt opp til at 36 hull med golf skulle spilles. Først en Foursome (2 og 2 spillere med annenhvert slag på samme ball) og en Fourball (2 og 2 spillere som slår hver sin ball, hvor beste score på hvert hull skrives ned). Søndag så var det 4 single kamper. Og scorene fra alle 3 rundene ble da lagt sammen til en slutt-score.

I Foursome’en spilte Robert & Sander på ett lag og Mikael & Kim på det andre.

I Four-ball’en så spilte Mikael & Sander på et lag og Thomas & Kim sammen på det andre.
I Single-runden på søndag spilte Sander, Robert, Thomas og Mikael.

Et fint og rettferdig lag-oppsett egentlig, hvor alle fikk spille nesten like mye, men det ligger også strategi i par'ingene. Unggutten Sander fikk spille alle rundene, da vi andre er litt opp i årene, og det å spille 54 hull med golf på 2 dager, det tærer på kropp og ikke minst rygg.

Scoremessig i disse rundene, så gikk det ikke så veldig bra. Det endte på desidert siste plass med +118. Det var 16 lag med og vinneren ble Østmarka GK som gikk på totalt -2. Andreplassen kom inn på +28 slag, og det sier litt om fordelen med å spille på hjemmebane.

Det var veldig gøy for oss 5 å kunne stille opp for Soon GK og representere klubben, ikledd samme farger og hodeplagg. Det som ikke var så gøy, var så se hvor langt under evne vi faktisk spilte. Og vi kan kun konkludere med at nervene og varmen tok oss. Når man allerede på hull 1 koker av svette, og har veldig mange hull igjen... da er det tungt.
Stemningen var uansett på topp, men vi ristet mye på hodet av at det er mulig å spille så bra som vi normalt gjør utenfor konkurranse og så prestere så dårlig når det først gjelder. Internt så ble det mye spøk om at nå må vi rett inn på mentaltrening på hele gjengen :-D

Vi vet alle 5 deltagere at våre golf-skills er bedre enn dette, og vi håper jo selvsagt at vi skal spille «normalt» og aller helst over evne når det er turneringer. Og særlig når vi representerer klubben vår.
Golf er en sport hvor resultater fort glemmes, heldigvis. Vi stiller oss lagelig til for et hugg når vi stiller opp på dette og blottlagt, det blir man. Men den som intet våger, intet vinner.

Alt i alt; Klubben vår ble godt representert denne helgen og mye lærdom vunnet. Gi oss gjerne en sympatisk klapp på skulderen når dere ser oss. Vi prøvde...