Det gror og spirer på banen!

Av: Marianne Haugland  |  Publisert: 31. mai 2019  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Har du sett de små hullene i fairwayen? Nedi dem er det gressfrø. Og oppå bakken også. Operasjon Fairway er realisert i rekordfart, takket være et stort spleiselag.

Tusen takk til alle som har gitt så det monner til Operasjon Fairway!
Over 60 000 kroner er kommet inn den siste tiden. Fra før hadde både Soon Golfbane og Soon Golfklubb bidratt med innleie av maskiner, arbeidskraft og penger.

Gavmildt næringsliv
Dette løftet hadde ikke kommet i gang uten rause gaver fra sponsorer. Over 40 000 kroner har de gitt. Roy Sørensen fra banekomiteen forteller om stor givervilje og sterk dugnadsånd blant bedrifter.
- Å ha en fin golfbane i Son er viktig for næringslivet, forteller Roy, - de ser at aktivitet i bygda er bra for businessen.

En stor takk til:
Sparebank1 Vestby, Son spa, Kiwi Son, Br. Thomassen Bygg, Malemester Tom Beving, JI Bygg, Ricoh Norge, Vestby elektroservice, Porche Center Son, Event Support, Soon Bil & Båt.

Medlemmer og venner av banen vrengte lommebøkene
40 spillere deltok på turneringen 25. mai. Mange valgte å betale mer, tildels mye mer, enn de kr 200 som var startkontingenten. I tillegg gikk det unna på pølser, kaffe, boller, frukt og brus som ble solgt på banen.

Morten Magnussen fra banekomiteen stilte sin Trackman til disposisjon, og for en liten donasjon til Operasjon Fairway fikk flere golfere analysert golfsvingen sin. Festen på kvelden var en flott avslutning på dagen, og den genererte også en god slump til kassen.

Kanskje enda mer imponerende var alle bidragene fra folk som ikke var med på turneringen:
- Vi måtte dobbeltsjekke innbetalingene mot startlistene for det strømmet inn penger fra folk som ikke skulle spille, forteller Hans Christian Haugen, også medlem av banekomiteen. - Jeg tror folk skjønner at det koster å få gjort et slikt løft. Det er veldig hyggelig at så mange er med på denne dugnaden.

Over hundre tusen
Til sammen er det nå over 100 000 kroner til å utbedre fairwayene. Og da er det også litt til overs til å dresse og re-så noe gress på greenene. Et merkbart tiltak er klipping av roughen. Det er fortsatt en ulempe å havne der, men nå er det mulig å finne ballen og spillet blir raskere. Arbeidene for å utbedre banen er altså godt i gang.
- Det er gode forhold for vekst nå, så vi håper vi ser gresset komme i løpet av noen uker, forteller Donny, vår nye banearbeider som har gjort en stor del av jobben med å så gressfrøene.
Nå venter vi spent på spirene som kan gi oss tilbake den fine fairwayen vi hadde før den tøffe fjoårsvinteren, og den tørre sommeren.

Noen uker med tålmodighet, så håper vi på god vekst og bedre fairwayer.