Søker frivillige: Alle kropper og hoder kan ha glede av golf

Av: Marianne Haugland  |  Publisert: 29. april 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Vil du hjelpe til? Golf er for alle. Også for deg som har noen utfordringer i livet. I Soon Golfklubb er du velkommen, og vi legger til rette for det som passer deg.

Soon GKs tilbud Golf - Grønn Glede er populært! Våre frivillige har hendene fulle med interesserte, nysgjerrige, ivrige golfere. Vi vil gjerne invitere enda flere som har lyst til å prøve golf. Da trengs det et par frivillige til. Er du interessert? Ta kontakt med Per-Arne, Ellen eller Kenneth. Kontaktinfo nederst i nyhetssaken.

_________________

Bevegelse, frisk luft, mestring, fellesskap? Ja, vi vet at det er med på å holde mennesker friske. Alt dette får du gjennom golfen. Her i Son har vi lagt lista lavt, så det er enkelt å prøve om dette er noe for deg. Men vi har en advarsel: Du kan bli hekta! Og skulle det skje, så finner du mange likesinnede.

Virkelig alle kropper?
De fleste bevegelseshemmede kan spille golf. Eksempelvis kan man spille med en arm, med armprotese, støttende til en krykke, med benprotese eller i 'paragolfer'. Det er en motorisert sak som hjelper spilleren rundt på banen, og gir nødvendig støtte når golfslaget skal slås. Om man er høyere eller lavere enn gjennomsnittet, er det ingen hindring. Golf gir også god trening ved halvsidige lammelser. Avhengig av type funksjonshemming kan spilleren ha behov for ulike hjelpemidler eller kølletilpasninger. Paragolf spilles over hele verden, så det skorter ikke på kunnskap om tilpasset golfutstyr.

Og for alle hoder
Psykisk helse og golf er en god match. Fordi man kan styre golf-spillingen etter eget behov: Vil du være ofte på golfbanen, trene mye, treffe folk? Eller vil du av og til trene alene, eller avlyse runden fordi formen ikke spiller på lag akkurat denne dagen? Slik er det for alle golfere: Man gjør golf til det som passer en selv. Derfor er golf også godt egnet for deg som trenger noe å gå til, som innebærer mosjon og samvær med andre.

Ja, det er bare å komme ned på banen
Du kan låne utstyr gratis, du får hjelp av medlemmer som er vant til å legge til rette for unge og gamle, med alle slags kropper og andre utfordringer. Du forplikter deg ikke til noe, før du finner ut om dette er noe for deg. I så fall vil vi gjerne ha deg med i golfklubben, enten her i Son, eller på hjemplassen din, om du ikke bor i traktene til vanlig.

Du kan være med på våre treninger for "Golf grønn glede", der det er latter, smil, mestring og golf for alle aldre og nivåer. Du kan komme direkte, og ta kontakt med proshopen - det er den betjente disken i klubbhuset. Eller du kan ta kontakt med noen av våre ressurspersoner (se nedenfor). Det er gode parkeringsforhold, et hyggelig klubbhus som er tilrettelagt for rullestolbrukere og der du kan få deg blant annet golfens nasjonalrett: "kaffe og vaffel", eller noe annet du måtte ha lyst på. Hit kan alle komme, enten man skal spille, eller ikke.

Golf - grønn glede - for deg som vet hva en motbakke er
Golf-Norge har en satsing på å få med folk som kan trenge litt ekstra tilrettelegging. Den satsingen heter "Golf - grønn glede". Du kan lese mer om den her. Kanskje er du med på aktiviteter gjennom Frivilligsentralen, LHL eller en annen organisasjon? Spør om noen vil bli med deg til golfbanen for å prøve og se om dette er noe for dere. Selv om tilbudet først og fremst er for deg som trenger en lav terskel for å prøve golf, så kan du gjerne ha med deg noen, en venn, bror, kollega som ikke har samme behov for  tilrettelegging.

Ta kontakt
Lurer du på om golf er noe for deg og vil vite mer om Golf - grønn glede? Ta kontakt med Per Arne Larsen som er kontaktperson for klubben og har mobil 91379966 og e-post per-arla@online.no. Du kan også kontakte Kenneth Carlsen kenneth.lonebiker@hotmail.com, eller Ellen Kathrine Larsen, ellenklars@gmail.com.

Vi gleder oss til å treffe deg på golfbanen i Son!
Hilsen Per Arne og teamet hans!

Fakta om Golf - grønn glede i Son:

Her er det «Latter, smil, mestring og golf for alle aldre og alle nivåer»!

Dette kan du se når du kommer til golfbanen:
(adr: Kjøvangveien 11,1555 Son)
• En nydelig, 9-hulls hovedbane
• En driving range, et flott treningsfelt og en 6-hulls korthullsbane
• Et stilig klubbhus med dusj og toaletter tilrettelagt for personer som bruker rullestol
• Innendørs golfsimulator, 2 stykker

Dette kan Soon Golfklubb tilby deg:
• Informasjon om golf og inspirasjon til å prøve golf
• Instruksjon, trening og øving på driving range og korthullsbanen sammen med andre
• Spill på 9-hullsbanen og Damedag sammen med andre medlemmer i klubben for dere som
allerede spiller golf

Kriterier for å kunne spille på hovedbanen: