Javisst kan du spille 18 hull i Son!

Av: Marianne Haugland  |  Publisert: 15. august 2017  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Justering av utslagssteder rundt på banen har gitt oss en bane med 18 ulike hull. Vet du hvorfor den kalles "Kais sløyfe"?

Mange har fått med seg at Soon Golfbane kan spilles langt - fra 56 - eller kort - fra 42. Herrer spiller ofte fra 52. Disse tallene er forkortelser for hhv. 5600, 4200 og 5200 meter. Men har du sett på scorekortet og i slopetabellene at det også er mulig å spille en 50-runde?

Kais sløyfe
Medlemmene kommer ofte med innspill til forbedringer i klubb og på bane. For en tid tilbake tok Kai Hammer kontakt med ønske om en 18-hullssløyfe på vår bane her i Son. Flere andre 9-hullsbaner har ulike løsninger med varierte utslag. Ved siste sloping av banen fikk vi derfor inn en slik sløyfe.

Først blått, så hvitt
De første 9 hullene er merket med blå tee-klosser som er laget av malte trestykker. Den nye sløyfen starter med utslag på samme utslagssted som 42 på hull 1. Og akkurat hull 1 og 10 deler utslag, derfor har tee-klossene både blå og hvit farge på seg. På hull 2 finner du de blå tee-klossene på utslagsstedet som ligger litt foran der 56 er, og der 52 pleier å være.
Hull 10-18 spilles fra de hvite klossene.

Prøv, da vel
Det er en artig variant å spille banen fra andre utslagssteder enn du vanligvis gjør. Er du dame, vil du få flere mottatte slag hvis du spiller 50-sløyfen i stedet for 42. Noen av hullene blir litt lenger, men til gjengjeld har du flere slag for å spille til handicappet ditt. For herrer vil du miste et par slag, men du vil også få noen kortere hull. For eksempel kan noen få mulighet til å drive greenen på hull 6 i medvind!

Takk til Kai Hammer for godt forslag, Max Wahlqvist og Marianne Haugland som handlet inn utstyr og Bjarne Tellefsen og Hans Christian Haugen som fikk hugget, saget, malt og montert alle de nye klossene.